حرفهای شنیدنیه آق بابا و اخبار انیمیشن

یک دهان دارم و دو دندان لق *** می زنم تا میتوانم(زنده هستم)حرف حق

حرفهای شنیدنیه آق بابا و اخبار انیمیشن

یک دهان دارم و دو دندان لق *** می زنم تا میتوانم(زنده هستم)حرف حق

تولید و اکران فیلم انیمیشن را دریابید!

اولین نشست تخصصی جشنواره‌ی بیست و دوم با نام «انیمیشن و سینمای کودک»برگزار شد. به گزارش کارتون3000 و به نقل از ایسکانیوز ، در این نشست که امیرمسعود علمداری (کارشناس و مدیرمسؤول نشریه تخصصی پیلبان) حسین ضیایی (کارگردان و کارشناس انیمیشن) مازیار محمدی‌نژاد (کارگردان انیمیشن و کارشناس بخش انیمیشن صدا و سیمای مرکز فارس) و محمدمهدی خداکرمی (کارگردان انیمیشن و مسؤول واحد انیمیشن صدا و سیمای مرکز همدان) در آن حضور داشتند هر یک از کارشناسان دغدغه‌های خود را درباره‌ی ساخت، تولید و اکران فیلم انیمیشن و جایگاه این‌گونه‌ی سینمایی در سینمای کودک ایران بیان کردند. امیرمسعود علمداری در ابتدا صدا و سیمای مرکز همدان را برای ساخت انیمیشن از مراکز معتبر کشور دانست و گفت: انیمیشن یکی از قسمت‌هایی است که فرهنگ بدان وابسته است. انیمیشن در سینمای امروز یک صنعت است و این صنعت رفته‌رفته از نظر اقتصاد و سودآوری جایگاه خود را تثبیت کرده است به عنوان نمونه صنعت ژاپن پس از تکیه به صنعت جهانگردی به تولیدات پویانمایی خود وابسته است. در آمارهای جهانی عنوان شده تا سال ۲۰۱۵ انیمیشن، سینما را به سیطره خودش درمی‌آورد. در حال حاضر ما با توجه به مخاطبان گسترده چه در طیف کودک و چه در طیف بزرگسال از دنیا عقب هستیم. در ادامه حسین ضیایی گفت: با توجه به بودن ایران در مسیر جاده ابریشم و حضور فرهنگ‌های مختلف از حدود دهه ۱۳۳۰ هنر انیمیشن به ایران وارد شد و ما آزمون‌هایی در این زمینه داشته‌ایم. به تحقیق در کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس صنعت انیمیشن وجود ندارد. کشورهای عربی عمدتا استفاده‌کننده و واردکننده‌ی این صنعت هستند. از جمله در حال حاضر امارات تولید فیلم‌های انیمیشن مدنظر خود را در برخی دفاتر تولید و ساخت در تهران دنبال می‌کند و بدون ذکر هیچ نامی از محل ساخت این فیلم‌ها را نمایش می‌دهد. در کشورهای آسیا هندوستان سابقه بیشتری در ساخت انیمیشن دارد. هر چند این کشور نیز بسیار تحت تأثیر چین است. بنابراین ایران از کشورهای پیش‌قراول در تولید و ساخت انیمیشن است. علمداری در ادامه با بیان اینکه انیمیشن در مقایسه با فیلم‌های سینمایی هنری گران‌قیمت و طولانی‌تر برای ساخت است گفت: همین امر موجب شده ساخت انیمیشن نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر و نفرات بیشتری برای تولید باشد. به عنوان نمونه نوشتن فیلمنامه‌ی فیلم «خانواده‌ی سیمپسون‌ها» را به طور همزمان یازده نفر عهده‌دار بودند. همین‌نکته یعنی نیاز به نفرات بیشتر برای تولید یک فیلم انیمیشن نکته‌ی مثبتی است که اشتغال را در پی دارد. آمار پنج برابری و وجود حداقل سی و دو جایگاه مرتبط در ساخت یک فیلم انیمیشن موجب حرکت کشورهای دنیا به سمت این صنعت است. بنابراین کشور ما نیز باید در جهت افزایش تولیدات انیمیشن و بالطبع افزایش اشتغال‌زایی پیش رود. در این بین هزینه‌های سنگین ساخت فیلم را می‌توان با خارج کردن استودیوهای ساخت و تولید از تهران به سمت شهرستان‌ها با توجه به وجود پتانسیل بالا کاهش دارد. مازیار محمدی‌نژاد در ابتدای سخنان خود به جایگاه استان فارس در تولید فیلم انیمیشن اشاره کرد و گفت: با کسب حداقل شصت جایزه‌ی بین‌المللی از ده‌ها جشنواره‌ی ملی و بین‌المللی صدا و سیمای مرکز فارس را به عنوان یکی از مراکز پیشقدم در ساخت فیلم انیمیشن مطرح کرده و هدف اصلی تولید فیلم‌های با کیفیت است. سال گذشته ما با فیلم بلند انیمیشن «هفت رنگ» در جشنواره حضور داشتیم. این فیلم برنده جایزه ویژه سینمای ایران در بخش بلند شد. مجوز اکران این فیلم بلند بعدی نیز صادر شده و امیدواریم به زودی شاهد اکران آن باشیم. در جشنواره‌ی بیست و دو نیز با فیلم «جزیره تنبا» که قسمتی از یک مجموعه سی قسمتی است، در بیست و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور داریم. در ادامه علمداری به مظلومیت سینمای انیمیشن اشاره کرد و گفت: امکانات ضعیف در بحث تولید مشکلات هنرمندان کشور را بیش از پیش می‌کند. با مراجعه به آمار ارایه شده از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تعداد دو هزار نفر شاغل در زمینه‌ی انیمیشن مواجه هستیم که به واقع این تعداد باید صد هزار نفر باشد. سخنران بعدی این نشست محمدمهدی خداکرمی کارشناس و کارگردان سینمای انیمیشن فعالیت خوب صدا و سیمای مرکز همدان را در زمینه تولید این‌گونه سینمایی یادآور شد و عنوان کرد: با توجه به حضور خوب جوانان هنرمند اتکای این واحد به یک یا دو نفر نیست و گروه‌های ساخت انیمیشن فعال هستند. توجه و اهتمام واحد صدا و سیمای مرکز همدان به انیمیشن موجب شده یک ساختمان چهار طبقه با امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به زودی در ماه‌های آینده ساخته و افتتاح شود. نکته‌ی مورد توجه دیگر در استان همدان وجود پتانسیل بالای شهرستان‌های استان در ارایه فیلم انیمیشن است. گاهی ما با فیلمی مواجه می‌شویم که توسط یک شخص غیرحرفه‌ای ساخته شده اما پارامترهای یک فیلم انیمیشن خوب را داراست. بنابراین می‌توان تولید انیمیشن را به شهرستان‌ها و روستاها هدایت کرد. در شهرستان اطراف همدان مانند بهار و لالجین بسیاری با هنر نقاشی چه در زمینه سفال و چه در زمینه فرش آشنا هستند و می‌توان با آموزش گرافیست‌های خوبی تربیت کنند. به نظر من مشکل اصلی سینمای انیمیشن ایران کمبود آموزش و مدرسان این حرفه است. تعداد بیشتر فارغ‌التحصیلان رشته پویانمایی رقابت بیشتر و بهبود کیفیت را در پی دارد. اتکا به دانشگاه صدا و سیما، دانشکده سینما و تئاتر و یا تربیت مدرس کافی نیست و باید آموزش دانشگاهی را گسترش داد. خداکرمی سپس ساخت انیمیشن‌های خانگی در همدان را مطرح و گفت: با توجه به ارزان‌ترین ساخت این‌گونه انیمیشن گسترش ساخت انیمیشن‌های خانگی می‌تواند راهی برای اشاعه این هنر باشد. علمداری سپس بر مبهم بودن مخاطب در ساخت انیمیشن را عنوان کرد و گفت: آثار انیمیشن در کشورهای مطرح طیف وسیعی از مخاطبان را شامل می‌شود. ادامه گفتگوهای این نشست بیشتر پیرامون مشکلات تولید و اکران فیلم انیمیشن و نوع فیلم انیمیشن ادامه یافت. حسین ضیایی در مقایسه انیمیشن‌های تلویزیونی و سینمایی گفت: نوع کار چه در کارهای تلویزیونی و چه در کارهای کوتاه قالب متفاوتی با رویکرد در سینما دارد. جدیداً نوعی رویکرد در صدا و سیما معمول شده که در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد. فیلم‌های انیمیشن در تلویزیون در شکل پرده‌ای نمایش داده می‌شود و فیلم‌هایی که قالب سینمایی دارند در تلویزیون پخش می‌شود. مخاطبان تلویزیون و سینما متفاوت هستند این رویکرد بسیار به انیمیشن صدمه می‌زند و نتیجه‌ای جز فراری دادن مخاطب به همراه ندارد. انیمیشن برای کودک دارای دو بعد روانشناسی است. یکی برای روح و تربیت کودک است و یکی جغرافیای زندگی کودک را محور قرار می‌دهد. انیمیشن برای کودک یکی از عوامل مهم جذب مخاطب است. از طرفی موجب حضور همراهان کودک در سینما می‌شویم و از طرفی بزرگترها نیز برای یافتن کودک درون‌شان به تماشای فیلم‌های کارتونی می‌نشینند. در ادامه علمداری وضعیت پژوهش در سینمای کودک را بسیار مهم دانست و در حال حاضر تأکید ما صرفاً بر تولید است.

نظرات 2 + ارسال نظر

وبلاگتون زیباست و مطالبش خواندنی...
در ضمن خوشحال میشیم قدم رنجه کنید و آغاز رمان هجده هزار صفحه ای سی جی ام: ویگو مورتنسن نوشته سارا صولتی را مطالعه کنید. این براستی باعث افتخار ماست که "شما" هم آن را بخوانید.

انیماتور 1387/10/12 ساعت 20:44 http://http:/

انیمیشن ایران هیچ وقت با وجود این همه دلال و دلال بازی که در صبا وجود داره پیشرفت نمی کنه و روز به روز به سوی نابودی پیش می ره.
بیایید دست دلال ها و دزدهای موجود در صبا را رو کنیم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد