حرفهای شنیدنیه آق بابا و اخبار انیمیشن

یک دهان دارم و دو دندان لق *** می زنم تا میتوانم(زنده هستم)حرف حق

حرفهای شنیدنیه آق بابا و اخبار انیمیشن

یک دهان دارم و دو دندان لق *** می زنم تا میتوانم(زنده هستم)حرف حق

انیمیشن سینمایی "رستم وسهراب" برای سال بعد آماده می‌شود فیلم بلند انیمیشنی "رستم و سهراب" به کارگردانی کیانوش دالوند با قرار گرفتن در مرحله طراحی شخصیت‌ها و فضا (لوکشین) برای سال آینده آماده می شود. به‌گزارش روز سه‌شنبه خبرنگارفرهنگی ایرنا، این انیمیشن سینمایی براساس اپرای رستم و سهراب "لوریس چکناواریان" و با سرمایه‌گذاری و مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته می‌شود. دالوند کارگردان انیمیشن سینمایی رستم و سهراب گفت : مراحل نگارش و تنظیم فیلمنامه پایان یافته و در حال طراحی شخصیت‌ها و فضا برای انجام کار هستیم. وی توضیح داد: این طرح سینمایی - انیمیشنی، برای نخستین بار و با این حجم در ایران انجام می‌شود و براین اساس تلاش داریم با بهره‌گیری از تکینیک روز صنعت انیمیشن جهان رستم و سهراب را آماده کنیم. دالوند تصریح کرد: آماده‌سازی جلوه‌های ویژه و صحنه‌های اجرایی کار تا پایان امسال به اتمام می‌رسد و از ابتدای سال ‪ ۸۷‬متحرک‌سازی آن نیز انجام خواهد شد. وی به خبرنگار ایرنا افزود: فیلم سینمایی رستم و سهراب به دلیل مضمون و پرداخت فرهنگی - هویتی آن با دقت و ظرافت و مطابق استاندارهای معقول در عرصه انیمیشن جهان و تا سقف ‪ ۹۰‬دقیقه آماده نمایش می‌شود. منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

چین در سال ‌٢٠٠٦ میلادی، بیش از یک هزار و ‌٣٧٠ ساعت برنامه انیمیشن تولید کرد. به گزارش سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ این آمار در سومین نشست سالانه صنعت انیمیشن سازی چین، منتشر شد. در این نشست که نمایندگان صنعت انیمیشن‌سازی و اداره امور رادیو، تلویزیون و فیلم چین (SARFT) حضور داشتند، اعلام شد که چین در سال ‌٢٠٠٦ میلادی بالغ بر ‌١٣٧٠ ساعت برنامه انیمیشن تولید کرده است که این میزان تقریبا ‌٨/١ برابر میزان کل تولید انیمیشن این کشور در فاصله سالهای ‌١٩٩٣ تا ‌٢٠٠٣ است. این میزان بالای تولید، نتیجه مستیم دستور دولت چین به شبکه‌های تلویزیونی این کشور مبنی بر پخش برنامه‌های انیمیشن داخلی می‌باشد. بر اساس این دستور دولت چین که در سپتامبر ‌٢٠٠٦ منتشر شد، شبکه‌های چین موظف خواهند بود که از ساعت ‌١٧ بعد از ظهر تا ‌٢٠ شب به پخش برنامه‌های انیمیشن تولید این کشور بپردازند. گفتنی است علاوه بر افزایش میزان برنامه‌های انیمیشن تولید شده، بودجه و قیمت این انیمیشن‌ها نیز افزایش چشم‌گیری داشته است. در سال ‌٢٠٠٥، بالاترین میزان پرداختی برای یک برنامه انیمیشن رقم ‌٨٤ دلار در ازای هر دقیقه بود که توسط شبکه سی.سی.تی.وی (CCTV) پرداخت شده بود، اما در سال ‌٢٠٠٦ این میزان به ‌١١٧ دلار در ازای هر دقیقه افزایش یافت. منبع: ایسنا

انیمیشن‌های آموزشی «شهر من»

کارگردان سری انیمیشن‌های آموزشی «شهر من» از ساخت انیمیشنی با کاراکتر عادل فردوسی‌پور خبر داد.

بهرام عظیمی با بیان این خبر افزود: این انیمیشن در قالب 4 دقیقه و با موضوع فوتبال و تماشاگرنماهاست که بسیار تاثیرگذار و جالب و خنده‌دار از آب درآمده است. وی درباره‌ داستان این انیمیشن که از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ساخته می‌شود، توضیح داد: عادل فردوسی‌پور با ماشین خود برای گزارش بازی فوتبال استقلال و پرسپولیس در راه رفتن به استودیو است که در این بین کاراکترهای ما هم با لباس‌های قرمز و آبی به سمت استودیو می‌روند و به خاطر سرعت زیاد، با فردوسی‌پور تصادف می‌کنند و از او می‌خواهند به استودیو نرود و بازی فوتبال آن‌ها را در محله‌ خودشان گزارش کند و فردوسی‌پور جلوی جگرکی می‌نشیند و فوتبال آن‌ها را گزارش می‌کند. کارگردان انیمیشن «شهر من» در گفتگو با ایسنا خاطر نشان ساخت: برای صدای فردوسی‌پور از رامتین حامی‌فرد که چندین بار نقش فردوسی‌پور را در یکی از کارهای تلویزیون بازی کرده استفاده کردیم. گفتنی است پیش از این انیمیشن‌هایی با کاراکتر رضا شفیعی جم از سیما پخش شده است که رایت چهره‌ او برای انیمیشن‌های اداره آگاهی نیروی انتظامی خریداری شده است.

سی و پنجمین شب از شب های بخارا

سی و پنجمین شب از شب های بخارا به تجلیل از هنرمند تئاتر ، مجسمه ساز و استاد سینما و انیمیشن اختصاص داده شده است.

این مراسم ساعت 17 روز شنبه 22 اردیبهشت ماه در تالار بتهوون خانه ی هنرمندان ایران برگزار خواهد شد. به گزارش سایت خبری خانه ی هنرمندان ایران، در این مراسم فیلمی از زندگی نصرت کریمی به نمایش درمی آید که به تجربیات وی در زمینه تئاتر، سینما، مجسمه سازی و انیمیشن می پردازد و ساخته مهرداد شیخان است. سپس خسروسینایی، مرضیه برومند، علی دهباشی، جواد مجابی، یدالله صمدی، زاون قوکاسیان، حسین اعرابی و ماندانا کریمی سخنرانی خواهند کرد. نصرت کریمی در زمینه تئاتر علاوه بر بازیگری و کارگردانی به مدت چهار دهه از استادان رشته « گریم » در تئاتر و سینما به شمار می آمد. کریمی تحصیلات تئاتری و سینمایی خود را تا مرحله دکتری در ایتالیا و آلمان گذرانده است و در کارنامه هنری او متجاوز از 45 فیلم و اجرای نمایش به ثبت رسیده است.

ماجراهای پیگلت

"ماجراهای پیگلت" در شبکه تهران فاش می‌شود.

انیمیشن سینمایی "ماجراهای پیگلت" به سفارش گروه کودک و نوجوان شبکه تهران در انجمن گویندگان جوان دوبله شد.

به گزارش خبرنگار مهر، انیمیشن 75 دقیقه‌ای "ماجراهای پیگلت" سال 2003 به کارگردانی فرانسیس گلباس ساخته شده و برایان هولفیلد و بن گلوک فیلمنامه و داستان این اثر را نوشته‌اند. این فیلم 21 مارس سال 2003 در آمریکا اکران شد و 23 میلیون دلار در آمریکا و 35 میلیون دلار در دنیا فروخت.

"ماجراهای پیگلت" محصول آمریکاست و صداپیشگانی چون جان فیدلر، جیم کامینگز، آندره استویکا، کت سوسی و نیکیتا هاپکینز در آن صحبت کرده‌اند. داستان درباره وینی پوه است که همراه دوستانش آماده می‌شوند تا کندو زنبورهای عسل را شکار کنند. هر کس وظیفه‌ای بر عهده می‌گیرد، غیر از پیگلت که همه فکر می‌کنند نمی‌تواند مفید واقع شود ...

  منبع: خبرگزاری مهر

انیمیشن «شرک 4» به کارگردانی «مایک میچل» ساخته خواهد شد. به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از مدت‌ها ابهام در مورد اینکه آیا شرک 4 ساخته خواهد شد؟ و در اینصورت چه کسی آنرا کارگردانی خواهد کرد؟، سرانجام امروز کمپانی «دریم ورکس» خبر از ساخت چهارمین قسمت این انیمیشن جذاب به کارگردانی «مایک میچل» داد. «مایک میچل» چندان هم برای دنیای انیمیشن غریبه نیست، آنچنانکه او امسال کارگردانی قسمت جدید از کارتون مشهور «اسپانگی‌باب» را نیز به عهده داشته است. «شرک 4» به نویسندگی «تیم سولیوان» در ادامه حوادث سه قسمت قبلی و با همان شخصیت‌های قبلی ساخته خواهد شد. مجموعه انیمیشن‌های شرک منبع درآمدی بسیار خوبی برای کمپانی «دریم ورکس» محسوب می‌شود، آنچنانکه اولین قسمت از این مجموعه بیش از 485 میلیون دلار در سطح جهان فروش کرد و این درحالی است که قسمت دوم این انیمیشن 921 میلیون دلار فروش کرد. انیمیشن «شرک 3» به کارگردانی «کریس میلر»، 18 می (28 اردیبهشت) به نمایش درخواهد آمد. منبع: ایران اکونومیست

«کامرون دیاز» و «جاستین تیمبرلیک» در نقش شرک و شاهزاده فیونا

خبرگزاری فارس: انیمیشن «شرک 3» امسال در حالی اکران می‌شود که اینبار «کامرون دیاز» در نقش پرنس فیونا و «جاستین تمبرلیک» در نقش شرک صحبت خواهند کرد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالیکه «کامرون دیاز» همچنان، همانند دو قسمت قبل از انیمیشن جذاب «شرک»، به جای پرنس فیونا صحبت می‌کند، اینبار «جاستین تمبرلیک» به جای «مایک میرز»، به جای شخصیت خشن ولی دوست داشتنی «شرک» نقش‌آفرینی خواهد کرد. در پروژه «شرک 3» که قرار است 18 می (28 اردیبهشت) بعد از «مرد عنکبوتی 3» و قبل «دزدان دریایی کاراییب 3: در انتهای دنیا» به نمایش درآید همانند قسمت‌های قبلی «ادی مورفی» در نقش «الاغ» و «آنتونیا بانداراس» در نقش گربه صحبت خواهند کرد. منبع: خبرگزاری فارس

فضائی بین پندار و عمل وجود دارد که با پشتکار پیموده می شود

ساخت مجموعه انیمیشن

ساخت شش قسمت از مجموعه انیمیشن «هرمز و دلاوران کشتی خورشید» از تولیدات انیمیشن واحد خلیج‌فارس به پایان رسیده است.

بهزاد خداپرستی ـ تهیه کننده این مجموعه ـ در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، هدف اصلی این مجموعه را پرداختن به جزایر ایرانی تنب کوچک، بزرگ و ابوموسی دانست و افزود: داستان این مجموعه درباره پسر یتیمی به نام هرمز است که شاه پریان از او می‌خواهد طلسم اهریمن که پری‌ها را به صورت مورچه درآورده بشکند. شکستن طلسم میوه درخت نخل است و هرمز باید مسیر جزیره را طی و سعی کند تا اهریمن را شکست دهد.

وی افزود: مجموعه انیمیشن «هرمز و دلاوران کشتی خورشید» ترکیبی از یک داستان افسانه‌ای جذاب برای کودکان است و در آن به مرزهایمان و این که در چه سرزمینی زندگی می‌کنیم نیز اشاره شده است.

تهیه کننده انیمیشن «هرمز ودلاوران کشتی خورشید» با بیان این مطلب که این مجموعه در قالب 13 قسمت تولید می‌شود اظهار کرد: ساخت این مجموعه تا اواسط تابستان سال آینده طول می‌کشد.

خداپرستی در پایان با بیان این مطلب که در خصوص موسیقی هنوز به نتیجه قطعی نرسیدیم گفت: در موسیقی این مجموعه می‌توان از ترکیبی از سازهای بومی که در عین حال خیلی بر روی سازها متمرکز نباشد استفاده شود.

به گزارش ایسنا جمال رحمتی کارگردانی این مجموعه انیمیشن را برعهده دارد.

منبع: ایسنا

به انگیزه‌ی 61 سالگی «لوک خوش شانس»

به انگیزه‌ی 61 سالگی «لوک خوش شانس»
لوک؛ گاوچرانی که دنیای غرب را به هجو کشید

 

 

بیش از نیم قرن است که لوک خوش شانس سوار بر اسب باهوش و باوفایش چالی‌جامپر در غرب وحشی برای برقراری عدالت مبارزه می‌کند. این گاوچران مهربان سریع‌ترین هفت تیرکش، ماهرترین سوارکار و بهترین یار قانون است.

لوک خوش شانس با به طنز و هجو کشیدن دنیای وسترن - این بزرگترین اسطوره آمریکایی - تصویری موثر و ماندگار از این اسطوره با تمام جزییات و عناصر تشکیل دهنده آن نظیر شهرها، آداب ورفتار، دکورها و شخصیتهای مثبت و منفی ارائه می‌کند.

*****

لوک خوش‌شانس - گاوچرانی که سریع‌تر از سایه‌اش هفت تیر می‌کشد - برای نخستین بار در قالب شخصیتی کمیک در سال 1964 در صفحات مجله هفتگی اسپیرو ظاهر شد.

خالق این شخصیت موریس دو بور، نقاش بلژیکی است. در ابتدا موریس هم نویسنده و هم طراح داستان‌های لوک بود، اما پس از چند جلد اول کار نگارش داستان‌ها را به نویسنده‌ای فرانسوی به نام رئه گویسنی واگذار کرد و نتیجه کار این تیم دو نفره شگفت آور بود و چنان پختگی و ظرافتی به لوک خوش شانس بخشید که به سرعت آن را به یکی از محبوب‌ترین قهرمانان داستان‌های مصور در دنیا بدل کرد.

پس از مرگ گوسینی در سال 1977 موریس کار تصویرگری لوک خوش شانس را به کمک نویسندگان دیگر و گاهی به تنهایی ادامه داد. دوران همکاری موریس و گوسینی طلایی‌ترین عصر داستان‌های لوک خوش شانس به شمار می‌رود. پس از مرگ موریس، آچده - هنرمند فرانسوی - سری جدید لوک خوش شانس را طراحی کرد که نتوانست موفقیت سرعت قبلی را تکرار کند.

*****

سری کتاب‌های کمیک لوک خوش شانس، یکی از پر فروش‌ترین کتاب‌های کمیک در تاریخ است که فروش فوق‌العاده بالایی در سرتاسر دنیا داشته و به اکثر زبانهای دنیا نیز ترجمه شده است.

موریس و گوسینی در این سری داستان‌ها، شخصیت‌های زیادی را به تصویر می‌کشند که بعضی از این شخصیتها در ادامه، اهمیت و محبوبیتی هم اندازه لوک به دست می‌آورند. از آن جمله می‌توان به برادران دالتون و ران تان پلن - و یا همان بوشفک - اشاره کرد.

*****

علاوه بر کتاب‌های کمیک، مجموعه‌های تلویزیونی و سینمایی متعددی بر مبنای شخصیت لوک خوش شانس ساخته شده است. تا کنون سه فیلم سینمایی انیمیشن و یک سریال تلویزیونی انیمیشن با نام لوک خوش شانس ساخته شده است. این سریال انیمیشن 26 قسمتی در سال 1983 توسط موریس و استودیو هانا - باربرا تولید شد. در سال 1991 نیز 26 قسمت دیگر از این مجموعه تولید شد. در سال 2001 کمپانی «زیلام» سری جدید 52 قسمتی با نام «ماجراهای جدید لوک خوش شانس» تولید کرد.

در اوایل دهه نود نیز دو فیلم سینمایی با هنرنمایی «تونسل هیل» در نقش لوک ساخته شد و در سال 2004 فیلم دیگری با نام «دالتون‌ها» با بازی «ژان دوژقدین» در نقش لوک ساخته شد.

*****

برادران دالتون (جو، جک، ویلیام و آوریل ) در اکثر داستانهای لوک به عنوان دشمنان اصلی لوک خوش‌شانس ظاهر می‌شوند. این برادران که به ترتیب یکی از دیگر بلند قدتر و کودن‌تر هستند، به عنوان پسر عموهای دالتونهای واقعی - که از مخوف‌ترین تبهکاران تاریخ آمریکا به شمار می‌روند - قصد گرفتن انتقام از لوک را دارند. این شخصیتها به سرعت به محبوبیتی عظیم دست پیدا کردند.

از جمله شخصیت‌هایی که در همه داستانهای لوک حضور دارند، می‌توان به جالی مامپر - باهوش‌ترین اسب دنیا - و ران تان پلن - کودن‌ترین سگ دنیا - اشاره کرد.

جالی جامپر با اعمال شگفت‌آوری که انجام می‌دهد، همیشه کمکی بزرگ برای لوک محسوب می‌شود. از جمله توانایی‌های جالب «جالی» شطرنج بازی کردن، دویدن در خواب، زورآزمایی و مچ انداختن بالوک، آشپزی و شستن لباس است.

اما در نقطه مقابل ران تان پلن و یا همان «بوشفک» حتی از سایه خود نیز احمق‌تر به نظر می‌رسد و با حماقت خود خواننده را به خنده می‌اندازند. محبوبیت ران تان پلن در بین خوانندگان، گوسینی و موریس را بر آن داشت تا یک سری داستان درباره خود ران تان پلن به رشته تحریر درآورند.

*****

درباره طراح:

موریس دو بور ملقب به موریس، تصویرگر و خالق «لوک» در اول دسامبر 1923 در کودته بلژیک به دنیا آمد. وی کار خود را با طراحی برای استودیوی انیمشین‌سازی «بلژ دو اکچوالیتیز» آغاز کرد و پس از جنگ به کشیدن کاریکاتور برای مجله اسپیرو مشغول شد. وی با خلق شخصیت لوک در سال 1946 به شهرتی فوق‌العاده دست یافت. در سال 1948 موریس جهت تحقیق درباره غرب وحشی به آمریکا سفر کرد و در آن جا با رنه گوسینی آشنا شد و کار نوشتن داستانهای لوک را به وی سپرد. گروه دو نفره موریس و گوسینی لوک را به یکی از ماندگارترین شخصیت‌های کمیک تبدیل کرد.

موریس از معدود تصویرگرانی به شمار می‌رود که در سراسر دوران حرفه‌ای خود تنها به یک شخصیت پرداخته است. در قسمت‌های اولیه، لوک همیشه سیگاری گوشه لب داشت، اما در سال 1983 موریس ساقه یونجه‌ای را جایگزین آن کرد که این عمل او مورد تقدیر سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت.

از جمله افتخارات موریس می‌توان به دریافت جایزه گراند پریکس جشنواره سنت میشل بلژی در سال 1972 و جایزه مخصوص بیستمین سالگرد جشنواره کمیک آنگولم فرانسه اشاره کرد.

موریس در 16 ژوئیه 2001 در سن 77 سالگی در گذشت.

*****

درباره نویسنده:

رنه گوسینی در 14 اوت 1926 در پاریس به دنیا آمد. در دو سالگی با پدر و ماردش به آرژانتین رفت. پس از پایان تحصیلاتش، ابتدا در آرژانتین و بعد در ایالات متحده به نقاشی روی آورد اما موفقیتی کسب نکرد. او در آمریکا با موریس آشنا شد و در بازگشت به فرانسه و بلژیک به عنوان طنزنویس به ویژه در داستانهای مصور آغاز به کار کرد. ثمره کار او نگارش تعداد پرشماری داستان و همکاری با بسیاری از تصویرگران نامی عرصه کاریکاتور در داستانهای مصور بود. او در سال 1955 نوشت. این قلم گوسینی بود که شخصیتها وما جراهای لوک خوش شانس را به جا افتادگی و توفیق جهانی رساند.

او علاوه بر نگارش داستان‌های مصور، در خلق شخصیتهای ماندگاری نظیر آستریکس و واوبلیکس، نیکلاکوچولو، بوشفک و دالتونها نیز همکاری داشته است.

گوسینی همچنین سردبیری مجله پیلوت و نگارش سناریوی کارتونهای سینمایی و تلویزیونی را نیز در سابقه حرفه‌ای خود ثبت کرده است. از جمله افتخارات وی می‌توان به کسب جایزه بهترین هنرمند کمیک استریپ دنیا از جشنواره آدامسون سوئد در سال 1974 اشاره کرد. همچنین در سال 2005 نام گوسینی در تالار افتخارات ویل اسینر آمریکا ثبت شد.

گفتنی است از سال 1996 هر سال، جایزه رنه گوسینی در جشنواره کمیک آنگولم فرانسه به طنزنویسان جوان اهدا می‌شود. رنه گوسینی در 5 نوامبر 1977 در سن 51 سالگی در اثر حمله قلبی در پاریس در گذشت اما نام خود را در آثارش جاودان ساخت.