حرفهای شنیدنیه آق بابا و اخبار انیمیشن

یک دهان دارم و دو دندان لق *** می زنم تا میتوانم(زنده هستم)حرف حق

حرفهای شنیدنیه آق بابا و اخبار انیمیشن

یک دهان دارم و دو دندان لق *** می زنم تا میتوانم(زنده هستم)حرف حق

استودیوی دیسنی

 

استودیوی دیسنی، غول ‪ ۸۵‬ساله چراغ جادوی انیمیشن

 

استودیوی والت دیزنی (دیسنی)، نهم خرداد ماه سال ‪ ۱۹۲۲‬با ‪ ۴۰‬دلار سرمایه شخصی "والت دیسنی" تاسیس شد و با گذشت ‪ ۸۵‬سال سرمایه این استودیو به میلیاردها دلار بالغ می‌شود.

این استودیو امروزه از بزرگترین مراکز تولید و عرضه فیلم‌های انیمیشنی و سینمایی جهان به شمار می‌رود و تولیدات آن مخاطبان گسترده‌ای در گروههای سنی مختلف در سراسر جهان دارد.

این شرکت تا پایان سال ‪ ۱۹۹۷‬با سرمایه‌ای بیش از ‪ ۳۷‬میلیارد دلار و فروش سالانه ‪ ۲۲‬میلیارد و ‪ ۷۷‬میلیون دلار، در مقام نخست شرکت‌های پولساز فیلمسازی جای داشت.

والت دیسنی بنیانگذار کمپانی دیزنی در سال ‪ ۱۹۰۱‬در ایالت ایلی نویز آمریکا، شهر شیکاگو، به دنیا آمد. پدر او یک کانادایی ایرلندی تبار و مادرش از نسل آلمانی‌های آمریکایی تبار بود. والت یکی از ‪ ۵‬فرزند خانواده بود.

او بیشتر دوران کودکی خود را در آنجا در یک مزرعه گذراند. او خیلی زود علاقه‌مند به نقاشی و هنر شد و به جای انجام دادن تکالیف مدرسه از حیوانات و طبیعت نقاشی می‌کشید.

دیسنی در هفت سالگی نقاشی‌ها و طرح‌های خود را به همسایگان می‌فروخت.

علاقه او به پدیدآوردن آثار هنری ماندگار از زمانی پدیدار گشت که او قسمتی از دیوار اتاقش را با زغال نقاشی کرد.

والت برای تحصیل دبیرستان مک‌کینلی در شیکاگو را انتخاب کرد. در آنجا، علایقش را بین نقاشی و عکاسی تقسیم کرد. او در انتشار روزنامه مدرسه نیز همکاری داشت. همچنین، بصورت شبانه در آکادمی هنرهای زیبا برای بالابردن توانایی‌های نقاشی و طراحیش شرکت می‌کرد.

پدر او مردی سخت‌گیر و عبوس بود و والت همیشه پول کمی داشت، ولی همیشه از تشویق مادر و برادر بزرگترش برخوردار بود.

حتی بعد از اینکه خانواده والت به کانزاس‌سیتی مهاجرت کردند ، دست از پرورش استعدادهای نقاشی خود برنداشت. او علاوه بر نقاشی به بازیگری نیز علاقه‌مند شد و در مدرسه و تئاتر محلی شهر فعالیت نمایشی داشت.

در سال ‪ ،۱۹۱۸‬والت به صلیب سرخ ارتش پیوست و به فرانسه اعزام شد.

او در آنجا، یکسال راننده آمبولانس بود. آمبولانس او پوشیده از نقاشی هایش بود.

پس از بازگشت از فرانسه تصمیم گرفت بصورت تجاری به فعالیت‌های هنری دست بزند. او خیلی زود براساس تجربیاتش متوجه هنر متحرک‌سازی شد.

او شرکت ‪ Laugh-O-Grams‬را تاسیس کرد و به تهیه انیمیشن برای شرکتهای محلی کانزاس‌سیتی پرداخت. ولی پول او به آخر رسید و شرکتش ورشکست شد.

اما دیسنی با این شکست از هدف خود دست برنداشت. او نمونه‌ای از کارهای قبلی خود را برداشت و راهی هالیوود شد تا کسب‌وکار جدیدی بیابد و این در حالی بود که هنوز ‪ ۲۲‬سالش تمام نشده بود.

برادر وی، روی دیسنی (‪ (Disney Roy‬در کالیفرنیا بود.

او مشوق والت بود و حس مشترکی با وی داشت. دو برادر در کالیفرنیا با ‪ ۲۵۰‬دلار خود و ‪ ۵۰۰‬دلاری که قرض گرفته بودند، یک کارگاه در گاراژ عمویشان تاسیس کردند. به‌زودی آن‌ها سفارشی برای آلیس در سرزمین عجایب - از کارهای قبلی والت- از نیویورک دریافت کردند.

دو برادر پس از آن کار خود را گسترش دادند و به یک دفتر در هالیوود انتقال یافتند. این جدیت و باور والت بود که بعدها او را در صدر اجتماع هالیوود قرار داد.

استعداد او برای اولین بار در کارتون صامت ‪ Plane Crazy‬متبلور شد و در سال ‪ ۱۹۲۸‬اولین کارتون صدادار را با شخصیت "میکی ماوس" ارایه داد.

او همچنین برای اولین بار کارتون‌های رنگی را ارایه کرد و برای دو سال به‌تنهایی از این‌گونه انیمیشن تولید می‌کرد.

در ‪ ۱۹۳۲‬برای اولین بار جایزه "استودیو آکادمی" را دریافت کرد. در سال ‪ ۱۹۳۷‬فیلم تمام انیمیشن سفیدبرفی و هفت کوتوله را ارائه داد که هزینه ساخت آن ‪ ۱۴‬میلیون ‪ ۹۹‬هزار دلار بود و هنوز یکی از بزرگترین شاهکارهای تاریخ متحرک‌سازی شناخته می‌شود.

در پنج سال بعدی استودیو والت دیسنی چندین فیلم بلند متحرک دیگر نیز تهیه کرد.

در سال ‪ ۱۹۴۰‬استودیو والت دیسنی بیش از یکهزار هنرمند، متحرک‌ساز، قصه‌نویس و تکنسین داشت و کار ساخت یک استودیو دیگر نیز به‌پایان رسیده بود، گرچه در طول جنگ جهانی ‪ ۹۴‬درصد امکانات استودیو در اختیار ساخت فیلم‌های تبلیغاتی و آموزشی برای دولت و ارتش بود.

با رشد فیلم‌سازی و متحرک‌سازی والت دیسنی متوجه یکی دیگر از رویاهایش شد، یک پارک تفریحات.

برادرش این سرمایه‌گذاری را سود ده نمی‌دانست و هیات مدیره و چند تن از بانکداران را قانع کرد که درخواست والت برای پول را نپذیرند.

ولی والت متوجه منبع دیگری برای تامین سرمایه شد، تلویزیون.

در آن زمان تلویزیون به عنوان جدیدترین وسیله سرگرمی شناخته شده بود.

والت با کمپانی ‪ ABC‬از اولین پخش‌کنندگان تلویزیونی قرارداد بست. او پنح میلیون دلار سرمایه دریافت کرد و در قبال آن متعهد شد میکی ماوس را وارد برنامه‌های تلویزیونی کند. این پارک در ‪ ۱۹۵۵‬افتتاح شد. ولی این شروع کار بود.

او در مرکز ایالت کالیفرنیا ‪ ۴۵‬مایل مربع زمین خریداری کرد و پس از هفت سال در اکتبر ‪" ۱۹۷۱‬جهان دیزنی" شامل پارک تفریحی جدید، نمونه‌ای ساخته شده از شهرهای آینده و استودیو ‪ Disney-MGM‬افتتاح شد.

والت دیسنی در سال ‪ ۱۹۶۶‬درگذشت.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد